Sorglinjen

For alle sorgramte teenagere og voksne

Har du mistet en, der står dig nært? Eller har alvorlig sygdom ramt en af dine nærmeste?

Det er svært, når mennesker, vi holder af, er syge eller dør. Mange pårørende og efterladte oplever at være alene i et kaos af følelser under sygdomsforløbet eller efter et dødsfald. For nogen er det nemt at betro sig til familie og venner, for andre er det svært at betro sig til de nærmeste, når livet gør ondt. For de fleste gælder det, at de svære følelser og sorgen bliver mindre, når den deles med andre. Uanset om du er 13 år og har en alvorligt syg forælder, eller om du er 80 år og har mistet din ægtefælle.  

De frivillige har prøvet det selv

På Sorglinjen kan du tale eller skrive med frivillige. Der er både unge og ældre på Sorglinjen og fælles for dem er, at de selv har mistet en nærtstående og gerne vil lytte og dele deres erfaringer med dig.

Mange oplever, at venner, familie og kærester har svært ved at forstå. Rigtig mange oplever desværre også, at omgivelserne helt glemmer at spørge ind til, hvordan det går – eller ikke ved, hvordan de skal gøre det. Derfor oplever mange det som en kæmpe lettelse at tale med en, der har oplevet det samme. De frivillige på Sorglinjen har oplevet sorg på nærmeste hold, og kender derfor til situationen.

Anonymitet

Samtalerne på sorglinjen – uanset om der et samtaler på telefon, chat eller sms – er lukket for andre end dig og den frivillige. Du kan vælge at være helt anonym, hvis du ønsker det. De frivillige kan ikke se, hvem du er, men de kan godt finde på at spørge ind til nogle ting for bedre at kunne forstå og hjælpe dig.

Kontakt os:

Uanset om du er 13 år og har en alvorligt syg forælder, eller om du er 80 år og har mistet din ægtefælle.  

Ring til sorglinjen alle dage mellem 17-21

RING 70 209 903
CHAT 
SMS 27 272 525
BREVKASSEN

Sorglinjen er blevet til som led i et partnerskab om sorg mellem TrygFonden og Det Nationale Sorgcenter.

Telefon

Ring 70 209 903

Vi ved, det kan være svært at ringe op, når man er ked af det! Men måske hjælper det at tænke på, at de frivillige selv har været i din situation. De ved, hvordan det er og skal nok sørge for at sige noget, hvis du ikke ved, hvor du skal begynde eller er meget ked af det.

Chat

Du starter en chat ved at trykke på chat-ikonet.

Da der er mange, der gerne vil chatte, er der sat max en time af til hver enkelt chat. Men du kan altid vende tilbage. Du kan dog ikke være sikker på, at det er den samme frivillige, du kommer til at chatte med igen.

SMS

Du starter en sms-samtale ved at skrive til 2727 2525.

Du kan skrive når det passer dig. Hvis du skriver uden for vores åbningstid vil du modtage en besked om at en frivillig vil svare dig næste gang, vi åbner. Inden for vores åbningstid vil du modtage en besked om at en frivillig vil besvare din sms snarest muligt. Hvis sms’n er optaget, vil du modtage en besked om, at du får et svar så snart, der er en ledig frivillig. Du kan afslutte når som helst, det passer dig. Hvis du ikke ønsker, at der bliver sendt flere beskeder til dig, kan du skrive: STOP SAMTALEN eller fortælle den frivillige, at du er parat til at afslutte.

Brevkasse

Du kan skrive til brevkassen døgnet rundt.

Du kan bruge brevkassen til at stille spørgsmål til vores frivillige om deres oplevelser og erfaringer. Du kan også bruge brevkassen til at dele din historie eller lette dit hjertet ved at fortælle om, hvordan du har det lige nu.

Der findes to brevkasser: En for dig, der er pårørende til en, der er alvorligt syg, og en til dig, der har mistet. Når du har skrevet ind, vil du kunne læse svaret til dig på vores hjemmeside inden for en uge.

Jævnligt deler vi spørgsmål og svar fra brevkassen på vores facebook-side. Vi anonymiserer altid brevkassens spørgsmål og svar, så de ikke kan henføres til bestemte personer.

Særlige tilbud til unge

Caféaftener

De frivillige holder jævnligt caféaftener for unge (16-27 år), som har mistet en forælder eller søskende. Cafeaftenerne foregår i vores afdelinger i København, Aarhus og Odense eller online.

Samtalegrupper

I vores afdelinger i København og Aarhus kan du deltage i samtalegrupper for unge på 20-27 år, der har mistet en forælder. En samtalegruppe er ikke terapi – men en god mulighed for dig, der ønsker at mødes og tale om svære tanker og følelser med andre unge, der har mistet.

Vil du hjælpe andre efterladte – som frivillig?

Vi har ca. 100 frivillige i Det Nationale Sorgcenter, der alle selv har mistet et barn, en partner, en forælder eller en søskende indenfor de seneste år – og som har lyst til at gøre en forskel for andre efterladte. Vi søger frivillige i alle aldersgrupper. 

De frivillige har mange forskellige baggrunde, men fælles er, at de har mistet en, der stod dem nært. Det kan være en forælder, et barn, en søskende eller partner. Nogle er døde efter lang tids sygdom, mens andre døde pludseligt. Nogle har måske mistet deres pårørende i ulykker, til kræft, hjertesygdomme, selvmord eller misbrug, men de har alle mistet og vil gerne vil dele deres erfaringer med dig. Nogle af dem kan du møde på Sorglinjen, nogle afvikler caféaftenerne, og nogle leder vores samtalegrupper.

frivillige i Det Nationale sorgcenter

Mød de frivillige i Det Nationale Sorgcenter

Frivillige i Det Nationale Sorgcenter har mange forskellige baggrunde, men fælles for dem alle er, at de selv har mistet en, der stod dem nært. Det kan være en forælder, et barn, en søskende eller partner. De frivillige bruger nu deres erfaringer til at støtte andre. Det gør de gennem Chat, Brevkasse, Sorglinjen, Caféaftener eller samtalegrupper.

din mening er vigtig os

Er du ikke tilfreds?

Hvis du ikke tilfreds med et af vores arrangementer, så håber vi, at du vil kontakte os og fortælle om din oplevelse eller klage ved at sende en mail til frivillig@sorgcenter.dk.

Mailen læses og besvares af lederen for frivilligområdet. Vi behandler din henvendelse fortroligt, hvilke betyder, at vi ikke deler dit navn med de frivillige eller ansatte medmindre du giver os lov til det. Drejer klagen sig om projektlederen for frivilligområdet kan du sende din klage til vicedirektøren.Hvis du vælger at sende en klage, vil vi nogle gange have behov for at kontakte den eller dem, der er klaget over for at høre deres version af sagen. Vi nævner ikke dit navn eller andet der gør, at de kan identificere dig, medmindre vi har aftalt det med dig på forhånd.

Du får svar hurtigst muligt og senest indenfor 1 uge.